Page 86 - Favori Magazin
P. 86
MÜZELER PROJEDE’DE HANGİ
SPONSORLUKLAR VE
HANGİ FİRMALAR
YER ALIYOR?
TÜBİTAK SAGE-3D: Tarama
Sponsorluğu
TEPE HOME: Mobilya Üretim
Sponsorluğu
Anadolu Kültürel Girişimcilik A.Ş:
Dijital Tablet/Kulaklık/ Telefon
Sponsorluğu
TESLA 3DP- 3D: Eser Üretim
Sponsorluğu
KPM - 3D: Eser Üretim
Sponsorluğu
ARLİGHT: Aydınlatma
Sponsorluğu
HELIGMA ZEKA: Beacon
Teknolojisi ve yazılım
Sponsorluğu
ATAK REKLAM: Basım
Sponsorluğu
MACELLAN: Catering
Sponsorluğu
SİVİL DÜŞÜN: Görünürlük Desteği
Doç. Dr. Banu ALTUNAY - Nilgün
Doruk- Sesli Betimleme
Sponsorluğu
FİNTECH TIME: Basın
İpek Damla Atay Sponsorluğu
Süreç boyunca fikirleri ve
değerli yönlendirmeleriyle
mentorlarımız Ankara Kalkınma
uygulama ziyaretçilere verilen ses- zı eserlerin maketleri yapılmaktadır. Ajansı Başkanı Yatırım Destek
li rehberle de destekleniyor. Bunun- Bunun yanı sıra görme engelli öğren- Ofisi Koordinatörü Sn. Seyit
la birlikte görme engellilerin eserle- cilere işitsel bilgilendirme ile müze Pehlivan’a, Sn. Dilek Seferoğlu,
ri dokunarak hissetmeleri için orjinal gezdirilmekte ve müze eğitim atöl- Dr. Ayşe Turan, paydaşlarımız
eserin yanına bir kopyası yapılarak yesinde uygulama çalışmaları yapıl- Körler Vakfı Başkanı Prof. Dr.
sergilenmekte (DHMD, 2014). maktadır (Demirdelen, 2008’den ak- Sn. Ayşen Topalkara ve Gören
New York’taki Metropolitan Sa- taran; Buyurgan, 2009). Kalpler Derneği Başkanı Sn.
Erol Sayyıdan’a, Turizm ve
nat Müzesi’nde görme engellilerin Engelli bireylerin daha fazla sos- Kültür Bakanlığı Anadolu
müze deneyimi yaşamaları için do- yalleşebilmesinin amaçlandığı İstan- Medeniyetleri Müzesi’nin değerli
kunma koleksiyonları, sözlü betimle- bul Büyükşehir Belediyesi ve İstanbul yöneticileri Sn. Yusuf Kıraç ve
me turları, kabartma resimler, kurs- Kalkınma Ajansı (İSTKA) tarafından Müdür Yardımcısı Sn. Murat
lar ve atölyeler, büyük baskı ve Brail- desteklenen «Erişilebilir Turizm ve Yıldırım’a, özel olarak teşekkür
le alfabeli yazılar, galerilerde rehberle Engelsiz İstanbul Projesi» kapsamın- etmek istiyoruz.
ya da tek olarak gezebilecek dokunma da, İstanbul›da yer alan İstanbul Ar-
turları sunulmaktadır (Metropolitan keoloji Müzesi, Topkapı Sarayı, Ka- ce ve Arapça olarak basılması yapılan
Museum, 2014). riye Müzesi, Büyük Saray Mozaikleri düzenlemelere örnek olarak gösteri-
İtalya›da 1993’te açılan Omero Müzesi, Miniatürk, Ayasofya Müzesi, lebilir. Bununla birlikte çalışmaları-
Müzesi›nde ise halkın ve görme en- Panorama 1453 ve Rahmi Koç Müze- nın tamamlanmasının ardından özel
gellilerin estetik ve kültürel değerle- lerinde tüm engelli gruplarına yöne- bir otobüsle müzelere ziyaretin sağ-
rini geliştirmek amacıyla eserlerin üç lik düzenlemeler yapılmış. lanması sayesinde ulaşım engelleri-
boyutlu modellerine, sözel tanımla- Görme engelliler için müzelerde nin de kaldırıldığı da ifade edilmekte-
malara, büyük baskılı ve Braille alfa- fiziksel engellerin ortadan kaldırıl- dir (Engelsiz Gazete, 2013).
beli bilgilendirme ve kataloglara yer ması, web sitesi üzerinde yer alan bil- İstanbul›da bulunan Rahmi Koç
verilmektedir (Grassini, 2003). gilendirme kitinin mobil cihazlara in- Müzesi’nde görme engellilere yönelik
dirilerek müze içeriği konusunda bil- düzenlenen eğitim projesinde on beş
TÜRKİYE’DEN ÖRNEKLER gi verilmesi, tanıtıcı dokümanların müze objesine dokunarak, görevlinin
Ankara’daki Anadolu Medeniyet- seslendirilmesi, tanıtım broşürleri ile anlattıklarını dinleyerek, makine ve
leri Müzesi’nde görme engellilerin birlikte müzenin kısa tarihçesinin ve motor seslerini duyarak ve tramvay,
eserlere dokunarak hissetmeleri ve eserlerini içeren kataloglarda ise en- denizaltı, uçak, otomobil ya da oto-
incelemeleri için sikke, güneş kurs- gelli bireylerin erişimine uygun ola- büse binerek müze ziyareti yapılabil-
ları, çanak-çömlek ve takılar gibi ba- rak Braille alfabesi ile Türkçe, İngiliz- mektedir (Buyurgan, 2009).
86 NİSAN 2021